closed!

Denne bloggen kommer ikke til å oppdateres mer - se på den som et vindu inn i året jeg var goCY intern i Bangladesh. Her ligger det mange fine minner som jeg vil ta vare på, og jeg er fortsatt veldig banglafrelst. (13.11.10)

--

This blog wil not have any more entries - you may look at it as a window to the year I was a goCY intern in Bangladesh. There are a lot of dear memories in here that I want to keep, and I am still very into Bangladesh. (13.11.10)

09.02.2009

Emon + Nellie.

Emon gifta seg med sin kjære Nellie i januar, og det må jo ikke gå upåaktet hen. Det starta med gaye holud 22. januar, og fortsatte med vielse og middag dagen etterpå. Greia med gaye holud og slike ting har jeg forklart før.

--

Emon married his beloved Nellie in January, and naturally I have to broadcast this to the world. The party started at the gaye holud on the 22nd of january, and continued with the marriage ceremony the day after. The deal with gaye holud and such things have been explained by me
before.


Sist gang jeg blogga om giftemålstradisjonene i Bangladesh, nevnte jeg en del, men ikke alt. En av tingene jeg hoppa over var tradisjonen med at brudgommen (og hans familie/venner) må prute for å betale en god pris for bruden sin når han ankommer bryllupsmiddagen. Det er ikke noen stor og seriøs greie, kun for gøy (det er jo tross alt brudens familie som må betale medgift til brudgommens familie), og prisen overstiger sjeldent et par tusen taka. Emon slapp unna med bare 500, hvis jeg husker riktig.. Et skikkelig kupp! Argumentene fløy hovedsakelig mellom Emon og Nellies søster (i turkis sari), og når de endelig blei enige, slapp alle inn og vi hadde det kjempemoro.

--

Last time I blogged about the traditions of a Bangladeshi wedding, I mentioned a lot, but not everything. One of the things I left out, was the tradition where the groom (and his party) has to haggle for a suitable price for his bride when they arrive at the reception dinner. This is nothing serious, just a little fun "game" (after all, it is the bride's family who has to pay dowry to the groom's family), and the price is rarely higher than a couple of thousand taka. Emon got away with only 500, if I remember correctly.. Quite a bargain! The main dialogue was between Emon and Nellie's sister (in turquoise sari), and when they finally agreed, they all came inside, and we had a good time.



Bilder (pictures) © Kristin Hildre Rørvik 2009.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv av hjertens lyst.

love animals.